luni, 5 februarie 2018

CONTROLUL GINECOLOGIC ANUAL COMPLET VĂ POATE SALVA VIAŢA!


Dragilor, am încercat să scriu într-o notă pozitivă, să fac o introducere dar simt nevoia să strig: MERGEŢI ÎN FIECARE AN LA CONTROLUL GINECOLOGIC DE RUTINĂ!

Ştiu, ştiu că poate fi neplăcut, stânjenitor, incomod dar vă poate salva viaţa!

Şi eu am mers de curând la controlul ginecologic anual complet. Iată în ce a constat el:

1. un examen ginecologic clasic, uşor incomod şi stânjenitor, după cum ştiţi dar nedureros şi destul de rapid. În urma lui, mi s-au recoltat probe pentru testul Babeş-Papanicolau, denumit pe scurt Papanicolau şi care mai este numit şi frotiul Papanicolau şi este folosit cu scopul identificarii modificarilor celulare anormale de la nivelul cervixului si pentru screeningul cancerului de col uterin.

În România, cancerul de col uterin este al doilea tip de cancer, după cancerul mamar, care provoacă cele mai multe decese în rândul femeilor, în ciuda faptului că este cea mai uşor de prevenit formă de cancer.

Şi la ce mă ajută pe mine testul acesta? vă întrebaţi.

Testul Babeş-Papanicolau ajută la depistarea leziunilor de col precanceroase  care pot fi tratate şi astfel cancerul poate fi evitat. De asemenea, depistat în stadiu incipient, cancerul de col poate fi vindecat.

Şi dacă nici asta nu vă convinge să mergeţi să vă faceţi un test Papanicolau anual, haideţi să vă dau un argument mai sentimental: datorită unui astfel de test de rutină, pe care îl făcea o dată la 6 luni, după ce a împlinit 40 de ani, la recomandarea medicului ei, mama trăieşte şi azi iar copiii mei se pot bucura de bunica lor! True story, nu doar statistici! Dar e adevărat că mama mergea la control cu sfinţenie!

Atenţie: înainte cu 48 de ore de efectuarea testului Babes-Pananicolau, trebuie să evitaţi orice spălături vaginale, contactul sexual sau orice tip de medicaţie administrată local. De asemenea, testul nu se face în timpul menstruaţiei!

Vă rog să citiţi şi aici despre cancerul de col uterin: http://www.canceruldecol.ro/

Continuând aventura mea la controlul de rutină, a urmat apoi:

2. o ecografie transvaginală. 

La ce foloseşte o astfel de ecografie? Păi, după cum mi-a spus medicul meu, foloseşte la depistarea oricărui amănunt care i-ar fi putut scăpa la examenul ginecologic clasic: leziuni pe col, chisturi pe ovare, fibroame ale uterului, semne suspecte care ar putea indica un cancer de ovare.

Anul trecut, în urma ecografiei transvaginale, am descoperit că aveam un fibrom. Era mic, însă ţinând cont de istoricul familiei mele, cu mamă şi bunică operate de fibrom, m-am pus în gardă şi am fost foarte atentă la menstruaţiile mele, la consistenţa şi culoarea lor, la frecvenţa lor şi la simptomele asociate menstruaţiei. Dacă ar fi apărut modificări notabile, m-aş fi dus la doctor mai repede de un an de la ultima consultaţie.

Dar nu au apărut iar la ultima ecografie transvaginală a rezultat că fibromul meu s-a eliminat şi că totul este în regulă cu minunatul meu aparat reproducător. Trebuie să recunosc că am simţit o maaaare uşurare la auzul acestor veşti!

Mai aveam de făcut şi ultimul pas din controlul geinecologic anual complet, şi anume:

3. O ecografie mamară.

Aş vrea să ştiţi că nu e dată să nu fi făcut această ecografie şi să nu îmi fi fost inima cât un purice, deşi nu am istoric de cancer mamar în familie. Şi mai cunosc şi câteva femei absolut minunate care au depistat cancerul mamar la timp. Ele sunt o inspiraţie pentru mine!

Aşadar, cu mare teamă mi-am lăsat sânii examinaţi. Ştiam că am un mic chist absolut inofensiv la unul dintre sâni, aşa că aşteptam cu sufletul la gură să îl aud pe medic vorbind.

"Totul bine şi aici, doamnă!" l-am auzit rostind, spre marea mea uşurare. 
Chistul s-a retras şi el, probabil a fost o reacţie la schimbările hormonale produse în timpul alăptării, mi s-a spus. 
De asemenea, medicul mi-a confirmat ceea ce ştiam şi tot auzisem deja: alăptarea protejează împotriva cancerului mamar, datorită nivelului mai scăzut de estrogen secretat în timpul alăptării.
Am găsit mai multe explicaţii, în engleză, aici: http://www.breastcancer.org/research-news/breastfeeding-may-lower-recurrence-risk

Probabil că ştiţi deja cât de îndelung mi-am alătat eu copii dar sunt convinsă că şi femeile care nu şi-au alăptat copiii ani de zile dar care au un stil de viaţă cât mai echilibrat şi care merg şi cu regularitate la un control ginecologic au toate şansele să prevină sau să depisteze şi să învingă cancerul mamar depistat în fază incipientă!

Acestea fiind spuse iar veştile fiind absolut minunate în legătură cu sănătatea mea, aş vrea să vă mai dau câteva detalii practice, care sper eu să vă ajute, să vă îndrume şi să vă încurajeze să faceţi acest control de rutină.

Aşadar, eu am mers la control la o clinică privată din Bucureşti şi toată consultaţia, constând în cele trei etape despre care v-am povestit şi recoltare de probe pentru testul Babeş-Papanicolau, a durat aproximativ 40 de minute. Este adăvarat că am avut noroc şi ca ecograful să fie în acel moment în cabinetul domnului doctor, dar ideea este că durata consultaţiei este foarte rezonabilă.

Costul consultaţiei complete, incluzând testul Papanicolau, a fost de 720 lei.
Nu ştiu dacă se poate deconta ceva prin Casa de Asigurări de Sănătate. Eu sunt freelancer şi nu am abonament de sănătate la nicio clinică privată.
Altfel, suma e aproximativ cu 100 de lei mai mare decât ce am plătit în altă parte, dar şi controlul şi abordarea au fost mai pe placul meu.
Din punctul meu de vedere, aceasta e suma de bani cheltuită cel mai cu cap din toţi banii pe care îi cheltuiesc eu pe parcursul unui an.😊

Rezultatul testului Papanicolau l-am primit pe e-mail şi l-am trimis mai departe, tot prin e-mail, medicului care l-a citit şi mi-a confirmat că este totul în regulă, invitându-mă să ne revedem peste un an.

Sper să vă inspire şi să vă ajute experienţa mea la medic şi informaţiile oferite aici.

De asemenea, mai am în minte un articol scris de Ana Nicolescu, care m-a inspirat şi mi-a dat curaj: https://mamicaurbana.ro/analize/

Când avem la îndemână şi de ales între atâtea informaţii şi instrumente, este păcat să ne neglijăm sănătatea, lăsându-ne dominate de teamă şi jenă.

Viaţa e atât de frumoasă şi atât de fragilă! Aveţi grijă de voi!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.